În cadrul atelierului “Relații noi, provocari noi”, ne-am concentrat asupra temei schimbărilor în relații, cu un accent special pe provocările întâmpinate la trecerea de la grădiniță la școală. Copiii au avut ocazia să exploreze relațiile cu părinții, profesorii și colegii, reflectând asupra modului în care acestea au evoluat în timp.

Unul dintre exercițiile centrale ale atelierului a fost “Harta Relațiilor și Provocărilor.”

Prin această activitate, fiecare copil a creat o hartă personalizată care ilustrează persoanele importante din viața sa și locul pe care acestea îl ocupă.

Copiii au identificat atât relațiile care le oferă sprijin și siguranță, cât și pe cele care au fost provocatoare, mai ales în momentele de tranziție, cum este începutul școlii.

Acest exercițiu i-a ajutat să își exprime sentimentele legate de schimbări și să conștientizeze cum s-au adaptat la noile contexte sociale.

Schimbările în relațiile copiilor, fie că este vorba despre trecerea de la statutul de “preșcolar” la “elev,” fie despre relațiile noi cu profesorii sau colegii, pot fi adesea însoțite de emoții complexe. Înțelegerea și gestionarea acestor schimbări sunt esențiale pentru dezvoltarea lor emoțională. De aceea, am discutat despre moduri sănătoase de adaptare, cum ar fi comunicarea deschisă cu părinții și profesorii și identificarea sprijinului din partea prietenilor.

Atelierul a subliniat importanța relațiilor în formarea stimei de sine și a autonomiei copiilor. Relațiile sănătoase cu adulții din jur și colegii de clasă le oferă copiilor un sentiment de apartenență și siguranță, necesare pentru dezvoltarea lor emoțională. Când copiii învață să facă față provocărilor din relațiile lor, dezvoltă abilități esențiale precum empatia, reziliența și capacitatea de a forma conexiuni sănătoase pe termen lung.

Prin intermediul unor activități creative și jocuri, am reușit să abordăm aceste subiecte într-un mod accesibil și plăcut pentru copii, oferindu-le totodată oportunitatea de a se exprima într-un mediu sigur și de susținere. Încurajăm părinții să discute cu copiii lor despre relațiile importante din viața lor și să îi sprijine în gestionarea schimbărilor pe care le întâmpină.

Sunt psiholog și psihoterapeut sau, cum îmi spun copiii, “doamna cu Inimioara”.

Sunt membră a Colegiului Psihologilor din România și am o experiență de peste 14 ani în lucrul cu copii și adulți în clinică, școli, grădinițe dar și ca psihoterapeut, în practica privată.