Psihologie și psihologie școlară

Psihologia este o știință care se ocupă cu studiul proceselor și însușirilor noastre psihice, adică cu studiul gândirii, memoriei, atenției, motivației, emoțiilor, personalității, comportamentului etc.

Psihologia școlară este o ramură a acestei științe care aplică aceste principii având drept scop crearea unui mediu de învățare sănătos, pozitiv și eficient pentru toți elevii. Prin urmare, principalul său obiectiv este asigurarea unui context propice pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor.

Psihologul școlar- cine și cum este el?

Psihologul școlar este un specialist format în acest domeniu. Acesta este absolvent al unor instituții de studii superioare (la nivel de licență și masterat), unde și-a dezvoltat abilități în arii precum sănătatea mentală, psihologia copilului, psihologia educației, consiliere vocațională, psihologie clinică, consiliere psihologică, evaluare psihologică.

Printre abilitățile unui psiholog școlar se numără: empatia, creativitatea, flexibilitatea, ascultarea activă, gândirea critică, capacitatea de a lua o decizie având în centrul acesteia interesul superior al copilului, managementul timpului, abilități de evaluare și intervenție.

Ce face un psiholog școlar?

Sarcinile unui psiholog școlar sunt diverse:

  • de a observa interacțiunea la clasă între elevi și cadrele didactice în timpul orelor de predare -evaluare, de a oferi sprijin în procesul de învățare;
  • de a selecta, a utiliza și a interpreta instrumente standardizate de evaluare psihologică;
  • de a observa, evalua, ghida elevii cu dificultăți în învățare, probleme sociale, de comportament, de reglare a emoțiilor;
  • de a face recomandări către un proces de evaluare și intervenție psihologică (evaluare clinică, consiliere psihologică, psihoterapie etc) acolo unde este cazul;
  • de a implementa programe de intervenție și prevenire în cazul violenței, bullying-ului, abandonului școlar;
  • de a oferi sprijin în situațiile dificile prin care trece un copil (stimă de sine scăzută, conflicte acasă sau la școală, stres);
  • de a desfășura activități pentru antrenarea abilităților de reglare emoțională, controlul impulsurilor, lucru în echipă, comunicare, motivație, creșterea stării de bine interior, autocunoaștere;
  • de a desfășura activități de consiliere individuală cu elevii (cu acordul părintelui) și cu părinții;
  • de a desfășura activități de consiliere de grup cu elevii și părinții;
  • de a sprijini părinții în procesul de adaptare al copiilor la intrarea la grădiniță sau la trecerea de la un ciclu de învățământ la altul, pentru a facilita o tranziție ușoară casă -școală;
  • de a sprijini părinții și cadrele didactice în abordarea unor situații tensionate, dificile sau a unor subiecte delicate;
  • de a sprijini cadrele didactice în elaborarea unor planuri de instruire personalizate, adaptate nevoilor fiecărui copil în parte;
  • de a facilita colaborarea școală -familie- comunitate;

Ce nu face un psiholog școlar?

  • psihologul școlar nu pune un diagnostic de tulburare psihică (acesta este stabilit în urma unei evaluări realizate de un psiholog clinician) și nu realizează demersuri de tipul psihoterapiei;
  • psihologul școlar nu oferă note sau calificative copiilor;
  • psihologul școlar nu judecă părinții, copiii sau cadrele didactice, ci îi ajută să colaboreze eficient;

Mituri și temeri

Frecvent, atunci când un copil participă la sesiuni de consiliere individuală sau de grup, părintele resimte o stare de tensiune și o mulțime de gânduri îi pot trece prin minte: ”Dacă copilul meu este evaluat de către psihologul școlar, eu sunt un părinte slab, mă face de râs.”, ”Copilul meu este nebun?!”, ”Copilul meu va fi învățat prost, o să-și ia lumea în cap, nu o să mă mai asculte.”, ” Nu am nevoie de ajutorul psihologului, mă descurc singur.”, ”Nu vreau să fie copilul evaluat, cine știe ce îi iese.”.

Toate aceste frici sunt firești, în special datorită faptului că profesia de psiholog este una relativ recent apărută în societatea actuală. În același timp însă este important să ne amintim că prezența acestuia în școală are rolul de a-i ajuta pe copii să treacă mai ușor prin provocările vieții de școlar și de a-i ajuta să-și dezvolte abilități în scopul păstrării sănătății mentale

Autor: psih.. Ruxandra Mărculescu